Jak se manipuluje s kulisami ve velkých divadlech?

Obrovské scény velkých divadel. Kulisy, které v dnešní době vypadají velmi realisticky jsou velké a objemné, pro jejich fungování však musejí být doopravdy skladné. Technické vybavení divadel je v dnešní době oproti tomu, jak to bývalo dříve mnohem modernější, kupodivu jsou ale využívány spousty základních, starých, ale přesto stále dokonale funkčních principů.
červená opona
Jak to dělají například v národním divadle? Skládá se z několika oddělených budov a scén. Národní, Stavovské, nová scéna a Laterna magica. Rekvizity na desítky různých představení jsou nepředstavitelně objemné, a i v minimální podobě stále zabírají spousty místa. Hlavní budova má několik sklepení, které jsou doslova nacpané k prasknutí spoustou předmětů, které pak bývají užívány na jevišti. Jsou roztříděné po jednotlivých představeních a uložené do speciálních kontejnerů. Tyto kontejnery mají přesně dané rozměry tak, aby se vešli do návěsu kamionu, který v případě nedostatku místa přiváží tyto boxy z a do speciálních skladů za Prahou, které poskytují mnohem více místa. Boxy se pohybují po speciálním kolejnicovém systému a skrz výtahy, které jsou schopné dopravit kontejner přímo na scénu. Jednotlivé komponenty jsou poté rozebrány a s pomocí desítek šikovných rukou proměněny v neuvěřitelné objekty a scenérie.
osvětlení jeviště
Díky možnosti využití tahů již není nutné rozměrné objekty vrtat do podlahy. Pomocí těchto tahů, jsou rekvizity upevněny ke stropu a je možno s nimi navíc vertikálně libovolným způsobem pohybovat. Další prvky, které se často ve velkých divadlech využívají jsou různé pohyblivé plošiny, ať už se jedná o plošiny kolečkové, nebo posuvné plošiny forbín (takzvaná orchestřiště. V neposlední řadě také k proměně místa na jevišti slouží točny. Ty mohou být poměrně velkých rozměrů, a tak mohou rozpohybovat i rozměrné objekty